درخت چای یک درختچه کوچک است که در استرالیا رشد می کند. حتی اگر این درختچه درخت چای نامیده شود، اما نباید آن را با گیاهان دیگر و برگ هایی که برای تهیه چای اولانگ، چای سیاه و چای سبز مورد استفاده قرار می گیرند، اشتباه گرفت. روغن درخت چای از برگ های ملالوکا آلترنیفولیا تهیه می شود. در گذشته بومیان استرالیا از روغن درخت چای به عنوان دارو استفاده می کردند. آنها این روغن را از برگ های درخت چای استخراج کرده و آن را برای مقابله با مشکلات پوستی، به طور مستقیم بر روی نواحی آسیب دیده پوست قرار می دادند. روغن درخت چای خواص و مزایای فراوانی دارد. به عنوان مثال، این روغن می تواند به از بین بردن آکنه و برخی دیگر از شرایط پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک کند.

خواص روغن درخت چای
روغن درخت چای برای درمان آکنه و یا عفونت هایی مثل عفونت قارچی ناخن، گال، کچلی پا یا بیماری پای ورزشکاران و … به کار می رود. همچنین در مواردی مثل سوختگی، جای نیش حشرات، عفونت واژن، عفونت دهان و دندان و بر روی خراشیدگی و بریدگی ها به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. مواد شیمیایی ای که در این روغن وجود دارد عفونت ها را از بین می برد و باعث تسریع در بهبودی زخم می شود.

از روغن درخت چای محصولات بهداشتی متنوعی مثل صابون، شامپو، پمادهای موضعی و ...تولید می شود و به بازار ارائه می شود.خواص اصلی این روغن که باعث محبوبیت بیشتر آن شده موارد زیر است که در ادامه به توضیح مفصل در مورد هریک از آنها می پردازیم:

 

درمان کیست مویی با روغن درخت چای
 یکی از خواص اصلی این روغن که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از آن در روش های خانگی درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال می باشد. کیست مویی در اثر تجمع مو در بالای شکاف باسن و پایین کمر ایجاد می شود و معمولاً در افراد چاق و پرمو بیشتر دیده می شود.

 

ضدعفونی‌کننده‌ی دست
روغن درخت چای ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی ایده‌آلی است.

تحقیقات نشان می‌دهند این روغن چند نوع باکتری و ویروس بیماری‌زا را ازبین می‌برد. این باکتری‌ها و ویروس‌ها شامل ای-کولای، اس- پنومونیه و اچ- آنفلوآنزا می‌شوند.

به‌علاوه، تحقیقی نیز چندین نوع شوینده‌ی دست را بررسی کرده است. طبق نتیجه‌ی این تحقیق مایعاتی که حاوی روغن درخت چای هستند، تأثیر بیشتری در مبارزه با ای-کولای دارند.

 

پاک کردن آرایش
برای پوست طبیعی تا خشک، مخلوطی از ۱/۴ پیمانه روغن کانولا را با ۱۰ قطره روغن تی تری را در یک شیشه استریل ۴ اونسی بریزید، درب آن را محکم بسته و محکم تکان دهید تا زمانی که خوب مخلوط شوند. آن را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. برای استفاده از این پاک کننده آرایش خانگی، یک گلوله پنبه ای را پر از روغن کنید و روی صورت تان بزنید تا آرایش را پاک کنید. آن را با آب گرم خوب بشویید و در ادامه از تونر استفاده کنید.

نرم کردن کوتیکول ناخنها
اسانسهای روغنی در این ترکیب غنی به مقابله با ترک خوردگی و کنده شدن کوتیکول مقابله می کند. روغن درخت چای یک مقابله کننده با قارچ ثابت شده است در حالی که اسطوخودوس ضد التهاب و تسکین دهنده است. شما می توانید روغن آووکادو و روغن جوجوبا را از فروشگاه های سلامتی یا بصورت آنلاین خریداری کنید یا روغن زیتون را جایگزین هر دو کنید.
ترکیب آن به شرح زیر است:
۱ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو
۱۰ قطره اسانس روغنی تی تری
۱۰ قطره اسانس روغنی اسطوخودوس
روغن آووکادو و جوجوبا را داخل یک شیشه تیره بریزید که در اینصورت به محافظت از روغن کمک خواهد کرد. سپس اسانسهای روغنی تی تری و اسطوخودوس را به آن اضافه کنید، درب ظرف را ببنید و خوب تکان دهید تا مواد ترکیب شوند. قبل از استفاده از روغن کوتیکول، بطری را خوب تکان دهیدف سپس چند قطره از آن را روی ناخنها و کوتیکول ناخنهایتان هر روز بمالید و ماساژ دهید تا کوتیکولها نرم شود و از ترک خوردن آنها جلوگیری شود.

 

تسکین دهنده زخم ها
با استفاده از یک تکه پنبه، یک قطره روغن تی تری را که یک ماده ضد میکروب طبیعی است مستقیما روی زخم بمالید. از مالیدن آن نزدیک چشمها و دهان خودداری کنید.

 

با بوی پا مقابله می کند
گیاهان و روغنهای اسانسی موجود در این ترکیب خوشبو به کاهش تعریق، مقابله با بو و تمیز و تازه نگه داشتن پاها کمک می کند. رزماری و زنجبیل گردش خون را تحریک می کنند و مریم گلی تنفس پا را تحریک می کند.
۱ قاشق غذاخوری رزماری خشک
۱ قاشق غذاخوری مریم گلی خشک
۱ قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل، رنده ریز یا یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل
۴ پیمانه آب
۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
۱ قاشق غذاخوری نمک اپسوم
۱۰ قطره اسانس روغنی تی تری
یخهای مکعبی کوچک یا یخ خرد شده
رزماری، مریم گلی و زنجبیل را همراه آب در یک ماهیتابه بریزید. آن را به جوش آورید. آن را از روی حرارت برداشته، روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بدهید سپس از صافی رد کنید. جوش شیرین، نمک اپسوم و روغن تی تری را اضافه کنید. آن را در یک تشت مخصوص پا بریزید. روی آن را آب و یخ بریزید. پاها را به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید، خشک کنید. در ادامه مقداری پودر خوشبو کننده روی پا بریزید. (رفع بوی پا با درمانهای خانگی و شگفت انگیز را یاد بگیرید)


 روشن کردن پوست صورت

روغن درخت چای خواص ضد لک و روشن کنندگی پوست را دارد. برای این منظور می‌توانید مقداری از این روغن را بر روی نواحی مورد نظر دهید.

 

 درمان سیاهی دور چشم

از دیگر فواید این روغن برای پوست می‌توان به خاصیت درمان و رفع پف و سیاهی دور چشم اشاره کرد.

 

درمان تگ های پوستی با روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی خواص ضد عفونی کننده، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتریایی است و می تواند به از بین بردن تگ های پوستی کمک کند. علاوه بر این، این روغن می تواند مناطق آسیب دیده پوست را تسکین دهد و به دلیل دارا بودن خواص درمانی، می تواند روند بهبودی را تقویت کند. روغن درخت چای برای استفاده ی هر قسمت از پوست بدن حتی پلک ها مفید و مناسب است.

 روش های استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن اسکین تگ ها و زگیل ها روغن درخت چای به تنهایی یکی از روش های استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن اسکین تگ ها و زگیل های پوست، استفاده از آن به تنهایی و به طور خالص است. همچنین می توانید روغن درخت چای را با سایر مواد نیز ترکیب کنید. روش استفاده در ابتدا با استفاده از آب گرم و صابون ملایم پوست آسیب دیده را شسته و سپس خشک کنید.

با استفاده از مقداری پنبه یا پد های پنبه ای، مقداری از روغن درخت چای را به ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس پوستتان را به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید که پوست به طور طبیعی خشک شود. این روش را به طور مرتب سه بار در روز تکرار کنید.

 

درمان زگیل با روغن درخت چای و سرکه سیب

روغن درخت چای و سرکه سیب سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به از بین بردن اسکین تگ ها و زگیل های پوست کمک کند. ترکیب سرکه سیب و روغن درخت چای می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. روش استفاده یک قطره از روغن درخت چای را با یک قطره سرکه سیب و دو قطره آب مخلوط کنید. سپس آن را بر ناحیه آسیب دیده پوست بمالید. سپس با استفاده از باند آن را بپوشانید. پس از گذشت ۵ تا ۶ ساعت می توانید باند را از روی پوستتان بردارید. این عمل را به طور مرتب و روزانه تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید.

 

روغن درخت چای و سیر برای درمان اسکین های پوستی

روغن سیر و روغن درخت چای سیر به دلیل دارا بودن خاصیت ضد ویروسی نه تنها یک ماده عالی برای پخت و پز است، بلکه یک درمان عالی برای اسکین تگ ها و زگیل های پوستی به شمار می رود. روش استفاده ابتدا ناحیه آسیب دیده پوست را تمیز کرده و سپس خشک کنید. ۲ تا ۴ قطره روغن درخت چای را بر ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس یک تکه سیر را روی آن قرار داده و با استفاده از باند بپوشانید. پس از گذشت ۳ تا ۴ ساعت می توانید آن را از روی صورتتان بردارید. این درمان را روزانه و به مدت دو بار در روز تکرار کنید.

 

زگیل را با جوش شیرین و روغن درخت چای درمان کنید

جوش شیرین و روغن درخت چای جوش شیرین می تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و به از بین بردن زگیل ها و اسکین تگ های پوستی کمک کند. بنابراین، اگر روغن درخت چای با جوش شیرین ترکیب شود، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد. روش های استفاده یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱۰ قطره روغن درخت چای ترکیب کرده و به اندازه ی نصف فنجان به آن آب اضافه کنید. سپس مخلوط را بر روی نواحی آسیب دیده پوستتان اعمال کنید و اجازه دهید به خوبی خشک شود. سپس پوستتان را به خوبی با آب بشویید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، این عمل را دو بار در روز تکرار کنید. باقیمانده مخلوط را در یک ظرف یا قوطی در دار نگهداری کنید.

 

روغن نارگیل و روغن درخت چای برای بهبود زگیل

روغن نارگیل و روغن درخت چای روغن نارگیل دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند ویروس هایی که در تشکیل اسکین تگ ها نقش دارند، از بین ببرد. علاوه بر این، روغن نارگیل می تواند پوستتان را مرطوب کرده و روند بهبودی را تقویت کند. روش استفاده یک قطره روغن درخت چای را با ۲ قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس آن را بر روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید و اجازه دهید که خشک شود. این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا از شر اسکین تگ ها و زگیل های پوستی خواص شوید.

همچنین بخوانید:

نکات مهم در مصرف روغن درخت چای

اگرچه روغن درخت چای خواص و فواید بی نظیری برای پوست دارد، اما بهتر است هنگام مصرف آن نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

این روغن ممکن است باعث بروز حساسیت در پوست برخی از افراد شود؛ بنابراین بهتر است در اولین استفاده، مقداری از آن را بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید.

از آنجایی که مقداری سم در این روغن قرار دارد باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

هیچ گاه از این روغن به عنوان یک ماده خوراکی استفاده نکنید.

در صورت بروز هر گونه حساسیت در اثر مصرف روغن درخت چای از استفاده مجدد آن خودداری کنید.

قبل از استفاده از روغن درخت چای در نقاط حساس بدن با فردی متخصص در این زمینه مشورت کنید.

منبع: familyhealth