خال ها نقاط ریزی هستند که ممکن است در هر جایی از پوست بدن شما ظاهر شوند. رنگ خال ها معمولا قهوه ای است و ممکن است به صورت تکی یا دسته ای شکل بگیرند. البته ممکن است رنگ خال آبی تیره، سیاه، یا صورتی کمرنگ باشد. علاوه بر این شکل خال ها نیز می تواند بسیار متفاوت باشد، بعضی خال ها مسطح و برخی دیگر برآمده هستند و برخی خال ها مدور هستند و برخی دیگر نه. خال های پوستی یک مورد بسیار شایع در بین تمامی افراد هستند. محققین معتقدند که خال هایی که قرار است شما در بدن خود داشته باشید، حتی از قبل از تولد شما تعیین شده اند. طی بیست سال اول زندگی، این خال ها شروع به شکل گیری و نمایان شدن می کنند. تغییرات هورمونی که در دوره های مختلف زندگی مانند بلوغ یا بارداری رخ می دهد، می تواند موجب شود که برخی خال ها تیره تر یا بزرگ تر شوند. اغلب خال ها تا سن 50 سالگی روی پوست می مانند و بعد از این سن کم کم شروع به محو شدن می کنند. برخی از خال ها کاملا محو می شوند و برخی دیگر، فقط کمی روشن تر می شوند و حتی ممکن است خال های ساقه دار (برآمده) بیافتند.

Image result for ‫برداشتن خال‬‎


خال ، هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را گویند. خالها می توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خالها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها امکان رشد دارند و برداشتن خال ها نیاز به مراحل پزشکی دارد که لیزر را از جمله آن ها می توان نام برد. خالها معمولاً به رنگ قهوه ای، قهوه ای تیره و یا مشکی با لبه واضح دیده می شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلولهای رنگدانه دار پوستی ( ملانوسیت ) است. 

منبع : ویکیپدیا

 
Image result for ‫برداشتن خال‬‎

علت بروز خال ها

محققین معتقدند که تعدادی از خال های موجود در بدن شما بر اثر عوامل ژنتیکی شکل می گیرند. البته تا به حال هیچ کسی نمی داند که دقیقا چه عاملی موجب شکل گیری آن ها می شود. علاوه بر این هیچ روشی برای پیشگیری از بروز این خال ها ابداع نشده است. البته بسیار از متخصصین معتقدند که قرارگیری در معرض آفتاب می تواند موجب شکل گیری خال ها شود. به ندرت پیش می آید که خال ها سرطانی باشند، اما در صورتی که یکی از خال های شما ظاهر غیرمعمول دارد یا به طور ناگهانی تغییر شکل داد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

لیزر درمانی

گاهی اوقات برای برداشتن خال، ابتدا پوست بی حس می شود و سپس به کمک چاقوی جراحی، برآمدگی خال بریده می شود. در این حالت پوست باید به خودی خود خوب شود و ممکن است جای زخم مسطحی روی پوست باقی بماند. در بقیه موارد که لازم است خال کاملا از بین برود، لازم است همراه با خال، کل لایه ی پوستی زیر آن نیز برداشته شود. انجام این کار موجب به جا ماندن جای زخم بسیار نمایان و قابل توجهی می شود و ممکن است پوستی که در جای زخم تشکیل می شود نازک و ضعیف به نظر بیاید. روش جایگزینی که موجب به جا ماندن جای زخم نمی شود و درد بسیار کمتری دارد، روش برداشتن خال با لیزر است.

برداشتن خال با لیزر یکی از ساده ترین راه ها برای رهایی از شر خال های دردسرساز است. مهمترین مزیت لیزر این است که دردناک نیست و برای برداشتن خال با این روش، نیازی به تزریق بیحسی نیست. برخی از بیماران اظهار می کنند که هنگام انجام لیزردرمانی کمی احساس گزگز یا مورمور دارند و برخی می گویند که لیزردرمانی احساسی شبیه به زدن ضربه به پوست با یک کش لاستیکی را دارد.

در روش لیزردرمانی، اشعه ی لیزر موجب بسته شدن عروق خونی (که به خال منتهی می شوند) و سوزاندن و تبخیر شدن بافت خال می شود و بدین ترتیب نیازی به بریدن بافت خال و بخیه زدن پوست نیست. علاوه بر این در روش برداشتن خال با لیزر، نسبت به سایر روش های برداشتن خال، احتمال به جا ماندن جای زخم بسیار کمتر است.

بعد از اتمام جراحی لیزری خال، در جای خال روی پوست یک پوسته تشکیل می شود. این پوسته معمولا به خودی خود بعد از دو هفته می افتد. ممکن است بلافاصله بعد از افتادن پوسته، پوست زیر آن کمی قرمز باشد که این حالت نیز به خودی خود خوب می شود.

Image result for ‫برداشتن خال‬‎

آیا روش لیزردرمانی برای شما مناسب است؟

اگر خالی دارید که مایل به از بین بردن آن هستید، ممکن است فکر خوبی باشد که این کار را با روش جراحی لیزری خال انجام دهید

نهایتا در صورتی که برداشتن خال به دلایل پزشکی و حفظ سلامتی شما نیست و صرفا به دلیل زیبایی است، تصمیمی کاملا شخصی و اختیاری است. به خاطر داشته باشید که بعضی از خال ها نسبتا جذاب هستند و دیگران آن را یکی از مشخصه های زیبایی می دانند. این کاملا به خود شما بستگی دارد که از داشتن خال احساس شرمندگی کنید و بخواهید آنرا به کمک جراحی لیزری از بین ببرید.