Image result for ‫لیزر موهای زائد‬‎

موزدایی یا از بین بردن موهای زائد، به روش های از بین بردن مو بویژه بدن انسان ها گفته می شود. همچنین اپیلاسیون (به انگلیسی : Epilation )از بین بردن موهای بدن در هر قسمتی از آن و به روش کندن از ریشه صورت گیرد را گویند؛ انواع مختلفی برای آن از قبیل لیزیک، استفاده از چسب خاص (مومک) ، بند کردن و ... را می توان نام برد. وقتی موزدایی به روش طبیعی باشد افراد کمتر جوش می زنند و در مدت مناسبی نسبت رشد موها کمتر می شود. استفاده از اسکراب ها و لایه بردارها, نرم کننده های طبیعی قبل و بعد از موزدائی و اپیلاسیون به خانم ها توصیه می شود.

واجبی

واجبی (نوره) ماده ای است که برای دفع موهای زاید بدن استفاده می شود. این ماده از ترکیب آهک و زرنیخ تشکیل شده است.

روش مصرف: در موقع استفاده باید بدن خشک باشد و داروی نظافت رقیق نباشد. بهتر است موقع مصرف از دستکش استفاده شود. حتماً از آب داغ برای تهیهٔ آن استفاده کنید. آن را بر روی موهای زائد قرار دهید (در حالی که بدن خشک و تمیز است) و از مالیدن بیش از حد آن خودداری کنید. پس از 5 تا 6 دقیقه آن را بشویید و با دست موها را به راحتی جدا کنید. ماندن بیش از حد آن بر روی پوست ممکن است منجر به آسیب دیدن پوست (مثل حالت سوختگی) شود. همچنین ماندن بیش از حد روی ناخن ها باعث میشود ناخن تا حد بسیار زیادی نرم شود و از بین برود. این ماده بوی خاص و تندی می دهد.


امروزه از انواع جدید مو بَر های شیمیایی استفاده می شود. مو برها به شکل کرم و همچنین افشانه در داروخانه ها به فروش می رسد.

برگرفته از ویکی پدیا

تیغ

استفاده از تیغ یا تراشیدن یکی از سریع ترین و بی دردسرترین شیوه های مو زداییست که هم توسط خانم ها و هم آقایان استفاده می شود. به اعتقاد بعضی این شیوه باعث درشت تر شدن موها شده که البته تاکنون هیچ توجیه علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. در افرادی که موهای مجعد دارند استفاده از این شیوه باعث به وجود آمدن برامدگی و خارش شدید به دلیل خم شدن مو زیر پوست می شود.

موم 

در این روش از ماده چسبناکی که عموما از شکر و آب تشکیل شده و مقداری پارچه که به صورت نواری برش خرده است استفاده میگردد. در نوع مدرن آن بسته های آماده مصرف که به موم خاصی آغشته است به صورت بسته بندی آماده در داروخانه ها به فروش میرسد. روش اپیلاسیون که با حرارت موم و مالیدن آن به پارچه و چسباندن به سطح پوست باعث کندن موهای زائد می شود.

لیزر موهای زائد

برخی از انواع اشعه لیزر در این کار استفاده میشود. دستگاه IPL دستگاهی است برای از بین بردن موهای بدن با 90 درصد عملکرد مثبت و روش ان به این طریق است که 2 الی 3 هفته قبل نباید موها را از ریشه زد تا ریشه مو در پوست موجود باشد و با اشعه ریشه مو را سوزانده و این کار بین 5 الی 8 جلسه انجام گیرد و با توالی 2 ماه در میان و پس از این مدت به احتمال 80٪ موها زائد برای همیشه محو میگردد.

بند انداختن

این روش یکی از روشهای مو زدایی است و همانطور که از نام این روش پیداست در این روش با استفاده از نخی محکم اقدام به برداشتن مو میکنند. از این روش برای برداشتن موهای روی صورت، دست و پا استفاده میشود.