آروماتراپی چیست؟

 آروماتراپی یکی از درمان های جایگزین ، از طریق استفاده از روغن های معطر و شفابخش محسوب می شود. با استنشاق و یا استفاده ی موضعی از این روغن ها ، بسیاری از مشکلات مربوط به جسم و روح انسان قابل حل بوده ، تا جایی که دیگر نیازی به درمان های شیمیایی نیست.


آروماتراپی

 

انتخاب بهترین رایحه آروماتراپی برای خانه

چگونگی عملکرد روغن های معطر

گیاهان مورد استفاده حاوی ترکیبات شیمیایی مفید، برای مراقبت از خود گیاه در برابر عواملی مانند حشرات ، باکتری ها و ویروس ها هستند . ترکیبات فعال در روغن های گیاهی معطر مستقیما طی پروسه ی تقطیر گرفته می شود ، سپس با الکل ترکیب می گردند تا خواص آنها حفظ شود. تحت چنین شرایطی ، نتیجه ترکیبی روغنی خواهد بود. از آنجایی که این روغن ها بسیار قوی هستند ، آنها را با یک روغن حامل مثل بادام ، جوجوبا و یا روغن نارگیل ، قبل از استفاده مستقیم روی پوست ، ترکیب می کنند.

آروماتراپی را می توان با روش های مختلف مورد استفاده قرار داد :
پخش ترکیبی از روغن های معطر ، یا تنها یک روغن ، در هوا .
استنشاق روغن از طریق یک تکه پارچه و یا مستقیما از شیشه ی روغن .
استفاده از روغن های طبی طی ماساژ درمانی .
ریختن روغن های درمانی در وان حمام .
استفاده از روغن به صورت مستقیم روی پوست.

وقتی بحث بهره بردن از آروماتراپی در منزل پیش می آید ، بسیاری استفاده از شمع های حاوی رایحه را ترجیح می دهند . چه گیاهانی در آروماتراپی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ؟

گیاهانی مانند رزماری ، آویشن ، پونه کوهی و یا نعناع تند.
برگ های گیاه اوکالیپتوس
علف ها مثل علف لیمو
دانه ی رازیانه
پوست میوه هایی مثل پرتقال ، گریپ فروت و لیمو
گل هایی مثل رز و شمعدانی
چوب و یا پوست درختانی مثل سدر و کاج
ریشه ها مثل ریشه ی زنجبیل 
صمغ درخت کندر

آروماتراپی برای چه مشکلاتی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

تحقیقات در زمینه ی آروماتراپی نشان می دهند این نوع از درمان می تواند هم در زمینه ی مشکلات سلامتی موقتی و هم اختلالات حاد و جدی تاثیرگذار باشد. در واقع هر فردی که دچار این مشکلات شده ، آروماتراپی گزینه ی مناسبی خواهد بود.

در سراسر دنیا ، آروماتراپی با بیش از پنج هزارسال قدمت ، روش درمانی موثر و قابل اعتمادی محسوب می شود . طرفداران طب طبیعی ، به دلیل ویژگی های ضد باکتری ، ضد التهاب و ضد درد گیاهان معطر و شفا بخش ، به آروماتراپی رو آورده اند. بر اساس تحقیقات ، دلایلی که مردم را به سمت این روش درمانی هدایت می کنند شامل : کمک به کنترل درد ، بهبود کیفیت خواب ، کاهش استرس ، غلبه بر افسردگی ، بهبود درد مفاصل و حتی مبارزه با علائم بیماری سرطان می شود.